Wednesday, July 27, 2011

Ramadhan preparation

Assalamualaikum wbt sayangs musyup masyam syaheee! Ehe.

I am so sorry macam over nak start entri ni. Excited semacam bila kenang Ramadhan bakal menjelang minggu depan.

Tarik nafas dalam-dalam~ dalam lagi~ Haaaa~~ Hembus dengan penuh feel okay.

Itu menunjukkan satu kenikmatan Allah yang sedang kita nikmati dan itu juga menunjukkan, InsyaAllah, dengan tubuh badan yang sihat, kita dapat menyambut Ramadhan yang bakal menjelang bersama-sama. Alhamdulillah lagi! :)

Okay. Macamana nak mula nih. Tajuk dah excited sangat.
Awak dah prepare apa untuk Ramadhan nanti? Lemari, krusi, gobok, dah tukar? Chewah puasa pun belum tapi segala langsir, kuih, pelita dah start jual kat pasaraya. Over, kan? ish. 

Jehan buat apa untuk persiapan Ramadhan? Aha.. ni yang duk excited sorang-sorang daripada tadi ni. Meh kita share sesame meh! I went to Aik Bee Tailoring *wholesaler untuk barangan craft. In front of Taman Kota Laksamana boleh nampak dari flyover/jambatan belah kanan dari arah Mahkota Parade* this morning. Alone. Ehem. Yes. Ni semua demi untuk menyambut Ramadhan yang bakal menjelang. Yes. Awak tak salah baca.

Mesti ada yang tertanya-tanya APA KAITAN MAKCIK NI DUK CITE PERSIAPAN PUASA DENGAN KEDAI BARANG CRAFT PULAK?! KUSUUUT!


Teehee. Macam ni.
Saya, Cik Jehan membuat persiapan untuk mencukupkan bekalan/stok keperluan/peralatan knittingnya puun sebelum datangnya Ramadhan puun.

EH APA KAITAN?

Kaitannya, pabila tibanya Ramadhan, aktiviti bersiar-siar, berjalan-jalan, mencari-cari, memburu-buru, shopping sakan, berhibur dan berfoya-foya haruslah dikurangkan. Ni lebih kurang senang cakap jehan malas nak keluar cari stok barang knitting time bulan puasa. Godaan woo! Siyes cakap, saya kalau keluar berjalan-jalan/berfoya-foya*kata2 tak boleh blah langsung* stok air masak dalam botol haruslah ada dalam kereta. Even nak beli barang knitting kat satu kedai je ambil masa kurang satu jam pergi dan balik pun mesti ada air dalam kereta sebab saya memang kuat minum air. Satu hari 4 liter, kau boleh cabar? Kehkeh. ;p So, yang terbaik pada bulan puasa banyakkan aktiviti di bawah bumbung saja.

Haa tengok! Introduction dah panjang, Ni belum cerita kita beli apa lagi nih!

Okay sambung. Dah sebut kita pegi kedai mana tadi, kan? So pusing punya pusing, sampai rumah, bongkar semua, naaah ni la yang jehan dapat!!






Haa yang BESAAAR PUNYEE ni namanya toy stuffing fiber. Ala kapas yang sumbat-sumbat dalam perut teddy bear atau bantal empuks korang tidur tu.. Haa ni la rupa dia. Kalau korang beli kat Daiso yang 1 pek cinonet RM5 tu, ni jehan dapat versi 1kg = RM13! Besar woo! Aunty kedai tu cakap "you kalau nak stuffing, jangan tarik banyak-banyak tau. Nanti itu kapas keluar banyak besar!" Aha! okay aunty! Thanks for your advice ;) Tapi seriously, sekali dapat, excited dia macam dapat teddy bear sekor tau! Nampak leceh sekilo je tapi packing dia besar! Nak bawak kena peluk. Uhu~ suka.

Lagi. jehan beli ni!

Mengikut putaran jam, mula-mula sekali ada fancy colored locengceng yang dah naik harga, ada mata monster pelbagai saiz, petit plastic button with assorted color dan wooden botton with assorted size&color. Cukuplah stok sepanjang bulan Ramadhan dan Syawal untuk projek-projek nanti. :)

Eh, nanti ada lagi!

I also went to Daiso Jaya Jusco bandaraya Melaka for the 1st time! Again dengan perasaan yang sangat teruja bila masuk "Haa amek ko gabak aihh!". Besar gile! Kepala terus blur cari barang handycraft.

Oh God, where are you??????

Besar punya pasal cari sendiri dekat setengah jam tak jumpa, I surrender. Pergi kat miss-miss comel yang kerja kat situ tanya mana tempat handycraft. Suddenly terasa malu+bongok=mangok sebab every row ada tulis nama setiap section. SENGAL!!!! Tulah mak selalu pesan carik guna mata. ish lagi. -_-" Handycraft section sebelah saya. Sekian, dengan malunya.

So kat tempat handycraft tak dapat banyak barang. Dengan harapan ada bamboo knitting needle tapi takda. Maybe belum masuk lagi kot. So jehan just grab this 2 items. Loceng yang worth about 70sen sebiji kat kedai craft biasa tapi jehan dapat 20 biji=RM5 kat Daiso. Berbaloi, kan?Lagi satu, beg yang jehan rasa berbaloi jugak sebab rasanya beg macam tu kat kedai luar about RM 8-RM10 tapi kat Daiso cuma RM5. So haruslah disebat.

Haa~ jehan dah share persiapan untuk menyambut Ramadhan untuk versi "Koleksi stok knitting project saya dah diupdate". InsyaAllah versi "Koleksi lauk-pauk sepanjang bulan Ramadhan" akan diupdate dengan bunda terchenta! Ehe..

Tu saja untuk kali ni. InsyaAllah jumpa lagi di entry akan datang.
Selamat menyambut bulan Ramadhan yang penuh barakah, semoga segala kebaikan yang kita lakukan dibulan mulia ini akan diberikan ganjaran pahala yang setimpal olahNya, InsyaAllah.

Have a good night, dear! Assalamualaikun wbt.

Lots of love,
jojie@jehan.
(^^,)V

2 comments:

  1. Assalamualaikum.nak tanye..toy stuffing fiber 1kg tu jehan beli kat kedai mana di melaka ?saya tengah mencari toy stuffing fiber sekarang.harap dapat share ye.tq hanin melaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak taw kat mana nk beli fiberfill kat melaka. boleh call 0139260051

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails